میوه‌های قرآنی

میوه‌ها یکی از مهمترین دسته غذایی انسان هستند که در دسته چهارم هرم غذایی قرار دارند و اهمیت زیادی در تغذیه انسان دارند. در اینجا به میوه‌های که قرآن از آن‌ها نام برده می پردازیم.

انار (رمّان)

یکی از میوه هایی که قرآن از آن نام می‌برد انار است انار سه بار در قرآن مطرح شده است.

1- در کنار خرما، انگور و زیتون که در آن از انسان‌ها دعوت شده است به هنگام پدید آمدن و رسیدن انار در آن بنگرند و نشانه‌های خداوند را ببینند.

وَ هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْ‌ءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبّاً مُتَرَاکِباً وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَ غَیْرَ مُتَشَابِهٍ انْظُرُوا إِلَی ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ یَنْعِهِ إِنَّ فِی ذٰلِکُمْ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (99)

او کسی است که از آسمان، آبی نازل کرد، و به وسیله آن، گیاهان گوناگون رویاندیم؛ و از آن، ساقه‌ها و شاخه‌های سبز، خارج ساختیم؛ و از آن‌ها دانه‌های متراکم، و از شکوفه نخل، شکوفه‌هایی با رشته‌های باریک بیرون فرستادیم؛ و باغ‌هایی از انواع انگور و زیتون و انار، (گاه) شبیه به یکدیگر، و (گاه) بی‌شباهت! هنگامی که میوه می‌دهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن، نشانه‌هایی (از عظمت خدا) برای افراد با ایمان است! ﴿الأنعام، 99﴾

 2- در کنار خرما و زیتون آمده و از انسان‌ها خواسته شده از انار استفاده کنند و حق مستمندان را بپردازند و اسراف نکنند.

وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشَابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشَابِهٍ کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ وَ لاَ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (141)

اوست که باغ‌های معروش [= باغ‌هایی که درختانش روی داربست‌ها قرار دارد] ، و باغ‌های غیرمعروش [= باغ‌هایی که نیاز به داربست ندارد] را آفرید؛ همچنین نخل و انواع زراعت را، که از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند؛ و (نیز) درخت زیتون و انار را، که از جهتی با هم شبیه، و از جهتی تفاوت دارند؛ (برگ و ساختمان ظاهریشان شبیه یکدیگر است، در حالی که طعم میوه آن‌ها متفاوت می‌باشد.) از میوه آن، به هنگامی که به ثمر می‌نشیند، بخورید! و حقّ آن را به هنگام درو، بپردازید! و اسراف نکنید، که خداوند مسرفان را دوست ندارد! ﴿الأنعام، 141﴾

3- سومین بار یادآوری انار در قرآن و بیان وجود انار در بهشت است.

فِیهِمَا فَاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ (68)

در آن‌ها میوه‌های فراوان و درخت خرما و انار است! ﴿الرحمن، 68﴾

خواص انار 1

معمولا 52 درصد وزن کل ایــن میــوه را  دانه‌هـــای آن تشکیل می‌دهند؛ دانه‌هایی که 100 گرم آن‌ها، شامل این میزان مواد غذایی و انرژی است:

انرژی

38 کالری

آب

82 گرم

پروتئین

0. 4 گرم

چربی

0. 3 گرم

نشاسته

10 گرم

کلسیم

4 میلی‌گرم

سدیم

3 میلی گرم

پتاسیم

260 میلی‌گرم

آهن

0. 5 میلی‌گرم

کلسترول

صفر

ویتامین B1

0. 2 میلی‌گرم

ویتامین B2

0. 03 میلی‌گرم

ویتامین B3

0. 02 میلی‌گرم

ویتامین C

4 میلی‌گرم

 

 آب انار، خاصیت میکروب‌کشی و ضدعفونی‌کننده‌ی دارد.

انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریان‌ها و بروز سکته، پیری زودرس، آلزایمر و سرطان پروستات به کار می‌آید.

 کلسترول‌های بد را هم از خون می‌گیرد.

 مفیدترین ماده «چای سبز» یعنی «آنتی اکسیدان» در انار 3 برابر بیشتر وجود دارد.

 انار به عنوان یک میوه اشتهاآور، می‌تواند پیش غذای خوبی باشد.

 آن‌هایی که کم‌خونی دارند، کبد و کلیه‌هایشان ضعیف بوده و ترشح صفرایشان هم کم است، انار دوای دردشان است.

آب انار شیرین برای بیماری‌های مجاری ادرار مفید است؛ ضمن اینکه انار، در درمان اسهال، آرتریت، زردی و بواسیر هم به کار می‌رود.

برای گلو درد و زخم گلو، جوشانده پوست انار معجزه می‌کند. خیلی‌ها هم اناری را که با حرارت کم زیر خاکستر یا در فر پخته شود، بهترین مرهم سینه‌های دردناک می‌دانند.

 آب انار ترش و شیرین (ملس) ، فشار خون را پایین می‌آورد.

انار به دلایل زیادی از جمله داشتن آهن، خون‌ساز به شمار می‌آید؛ به همین دلیل، بهترین زمان برای مصرف آن، صبح‌ها قبل از صبحانه است؛ البته به شرطی که بعد از آن صبحانه هم بخورید وگرنه اوضاع معده را به هم می‌ریزد.

 

انجیر (تین)

انجیر یک بار در قرآن کریم مطرح و به آن سوگند یاد شده است و به همین دلیل آن سوره به نام سوره انجیر نام‌گذاری شده است. همچنین همراه با زیتون یاد شده است.

وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ (1)

قسم به انجیر و زیتون [یا: قسم به سرزمین شام و بیت‌المقدس] ﴿التین، 1﴾

ترکیبات شیمیایی

انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است، دارای مواد قندی، مواد ازته، چربی، مواد معدنی، آمینو اسید،‌ آنزیم‌های مختلف و کاروتن می‌باشد.

شیره سفیدی که با شکستن شاخه‌های درخت انجیر و یا از میوه نارس آن خارج می‌شود بسیار سمی است و اگر بر روی پوست زده شود سلول‌ها را از بین برده و می‌کشد. برگ‌های انجیر دارای کوسایداروتین Glycosiderutin می‌باشد. در صد گرم انجیر رسیده و تازه مواد زیر موجود است:

انرژی

80 کالری

سدیم

35 میلی گرم

مواد قندی

4 گرم

پتاسیم

65 میلی گرم

پروتئین

1/5 گرم

ویتامین آ

80 واحد

چربی

0/5 گرم

ویتامین ب 1

0/2  میلی گرم

کلسیم

20 گرم

ویتامین ب 3

0/7 میلی گرم

فسفر

55 میلی گرم

ویتامین ث

2 میلی گرم

    خواص طبی میوه انجیر

انجیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.

1 انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند.

2 ادرار آور است.

3 حرارت بدن را کاهش می‌دهد.

5 انجیر یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است. در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می‌کردند.

7 جوشانده انجیر خشک درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات‌الریه، ذات الجنب، سرخک، مخملک و آبله می‌باشد.

8 جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است.

9 برای برطرف کردن سیاه سرفه، برونشیت و ذات‌الریه از قهوه انجیر استفاده کنید و برای درست کردن این قهوه انجیر را ابتدا بو داده و سپس آن‌را آسیاب کنید به صورت پودر درآید.

10 انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند.

1112 سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیر ده مفید است.

14 جوشانده انجیر خشک در شیر برای درمان آنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است.

15 یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می‌باشد. این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد.

16 انجیر را می‌توان همراه با میوه‌های دیگر مصرف کرد انجیر با میوه‌های اسیدی مانند پرتقال و گریپ‌فروت سازگار نیست.

17 انجیر برای آن‌هایی که قند خونشان پایین می‌آید و یکباره احساس ضعف می‌کنند مناسب است زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می‌شود.

18 خوردن انجیر باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود.

19 انجیر تقویت کننده کبد است.

20 اگر ترشح ادرار کم باشد خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می‌شود.

21 برای برطرف کردن ورم بناگوش و دمل‌ها، ضمادی از انجیر خشک با در و و گندم درست کرده و روی ورم دمل بگذارید.

22 دم کرده انجیر با شنبلیله برای سینه درد و رفع خشونت سینه مفید است.

24 انجیر ضد سرطان است.

25 انجیر در معالجه بیماری‌های پوستی موثر است.

اعجاز قرآن، پژوهشگران ژاپنی را مسلمان کرد 1

اعضای یک گروه پژوهشی در ژاپن با اذعان به اعجاز قرآن به دین اسلام گرویدند. به نوشته روزنامه الجزیره چاپ عربستان، اعضای این گروه پژوهشی که در زمینه فعل و انفعالات یک پروتئین در مغز فعالیت می‌کردند، از دریافت نتیجه تحقیقات پزشک مسلمان دکتر ابراهیم خلیفه که با استناد به قرآن تهیه شده بود، شگفت زده شدند و با اذعان به اعجاز قرآن در این زمینه، اسلام آوردند. به نوشته روزنامه الجزیره، اعضای

1-روزنامه کیهان - شماره 19248 87/9/14- - صفحه 15

این گروه پژوهشی، در مورد ماده «میثا لونیدز» نوعی پروتئین که در مغز انسان و حیوان تولید می‌شود - به

دو محصول زیتون و انجیر رسیدند که خداوند در قرآن به آن‌ها قسم خورده است. این ماده برای انسان بسیار اهمیت دارد و توانایی کاهش کلسترول را دارد و تقویت قلب و اعتماد به نفس در انسان را عهده دار است. بر اساس این گزارش، مغز انسان به تدریج از سن 51 سالگی تا 53 سالگی تولید آن را آغاز می‌کند و سپس تولید آن کم کم کاهش می‌یابد و تا 60 سالگی متوقف می‌شود و به این خاطر دستیابی به این ماده به سهولت میسر نیست. محققان در این زمینه تلاش خود را بر روی نباتات برای بدست آوردن آن متمرکز کردند، بنابراین یک گروه ژاپنی، این مأموریت را بر عهده گرفت تا جست‌وجو در مورد این ماده شگفت انگیز را آغاز کند، چرا که این ماده از نظر دانشمندان نقش بسزایی در از بین بردن عوارض پیری در انسان به عهده دارد. این دانشمندان ژاپنی پس از تلاش‌های بسیار، دریافتند که ماده‌ای که به دنبال آن هستند فقط و فقط در «انجیر» و «زیتون» وجود دارد. این در حالی است که خداوند منان در کتاب آسمانی قرآن گفته «والتین والزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین، لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم.» دانشمندان ژاپنی در ادامه یافته‌های خود متوجه شدند، استخلاص این ماده از انجیر یا زیتون امکان پذیر است، اما بدون مخلوط کردن آن، چیزی را که جست‌وجو می‌کنند، امکان پذیر نیست. به نوشته این روزنامه عربستانی آن‌ها متوجه شدند که باید ماده بدست آمده را به نسبت یک در هفت (یک انجیر در 7 زیتون) مخلوط کنند تا

نتیجه بهتر را به دست آورند. که در همین حال دکتر طه ابراهیم خلیفه که قبلاً در مورد انجیر و زیتون به پژوهش در قرآن پرداخته بود، نتایج تحقیقات خود را به این گروه ژاپنی ارسال کرد. بر اساس پژوهش این پزشک مسلمان عربستانی در قرآن فقط یک بار از انجیر یاد شده است در حالی که 7 بار از زیتون (6 بار به صراحت و یک بار به طور ضمنی) نام برده شده است و این در واقع همان چیزی بود که گروه پژوهشی ژاپنی از طریق علمی به آن دست یافته بودند، در حالی که 0041 سال پیش در کلام الله مجید ذکر شده بود.