تعلیم و تربیت اسلامی ،آسیب شناسی سایبری، تغذیه و سلامتی ،روش های نوین تدریس و روابط انسانی

۱۹ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

مثلث شناخت

مربی وارد کلاس شد سلام و احوال پرسی کرد و سر میزش نشست، دفترش رو باز کرد و حضور و غیاب کرد. بعد از اینکه همه گفتند حاضر، مربی دفترش رو بست و گفت: بچه‏ها همه درس قبلی رو فهمیدید؟ بعضی سکوت کردند و بعضی گفتند: بله آقا! و مربی لبخندی زد و گفت: خوب، خوبه و حالا درس جدید می گم، بچه‌ها خوب گوش کنید و اگر نفهمیدید بگید تا دوباره بگم.

موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

جایگاه خانواده در هستی(بخش 4)

موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

در جستجوی محبت

انسان در زمان سیر می کند همچون حالتی که باد می وزد و همه چیز را با خود می برد و گریزی از دست باد نیست و انسان معلق در فضا حرکت می کند و گاهی پایین می آید و گاهی بالا می رود.زمان همان باد تندی است که می گذرد و هر لحظه به انسان فرصتی می دهد و انسان گاهی به این فرصت توجه می کند گاهی بی تفاوت است.وجود آدمی نیاز های فراوانی دارد و بر اساس این نیازها در جستجو و تلاش است .نیاز به شناختن و فهمیدن و غذا را برطرف می کند هر چند کم یا زیاد اما نیاز عاطفی را به سختی و شاید نتواند برطرف کند .انسان همیشه در حال تلاش درونی است، این تلاس در دو بعد فکری و عاطفی اتفاق می افتد و گاهی هر دو در یک زمان با تعامل هم فعال اند و گاهی هر کدام به تنهایی .اما هر وقت در اندیشه فرو می رود دوست دارد دوست داشتن یا همان بعد عاطفی هم همراه اش باشد که گاهی باهم هستند و گاهی نیستند اما وقتی حالت عاطفی خوش آیندی دارد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

درست کردن انمیشن و نمایش آن در Mindmapper 2012

یکی از ویژگی های خوب Mindmapper 2012 این است که می توانید انمیشن تولید کنید و در داخل برنامه به اجرا در آورید. برای آشنایی با نحوه تولید انیمیشن آموزشی به فصل ششم از کتاب فرایند منطقی آموزش مراجعه کنید اینهم دو نمونه از کارهایی که در کلاس های آموزشی درست شده است با تشکر از خانم خدری دبیر فیزیک که این دو نمونه را تهیه کرده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

چند نمونه از نقشه ذهنی

این نقشه های ذهنی را اقای حاج محمدی زحمت کشیدند که از ایشان تشکر می کنیم.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

نرم افزارهای نقشه ذهنی

در زمینه نقشه ذهنی نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای نقظه ضعف و قوت هستند که بعضی کرک ندارند بعضی فارسی را پشتیبانب نمی کنند بعضی هم امکانات خوبی ندارند.که از بین اینها Mindjet در ایران شناخته شده است اما اشکال آن در چپ و راست نوشتن و به هم ریختن خط فارسی است که برای رفع آن هم می توان با زدن فاصله حل کرد اما ویرایش مطالب باز مشکل است که آن هم با جستجو و جایگزینی قابل حل است با اینکه چندین بار به شرکت سازنده این ایراد گفته شده اما حاضر به حل این مشکل نیست.

از بین اینها Minmapper دارای امکانات خوبی است و اشکالات کمی دارد.

لیست این نرم افزارها:

موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

پرواز با خیال

خیال این عنصر مهم در روابط انسانی،یادگیری و آموزش، نقش مهمی در لحظه های مهم زندگی افراد دارد و یکی از مهمترین چالش های کلاس درس،همین خیال است وقتی معلمی دانش آموزان را به سکوت دعوت می کند و آنها در سکوت به چهره معلم نگاه می کنند همان جا جای جولان دادن خیال است و دیگر دانش آموز در کلاس نیست اما نگاه و جسم او در کنار معلم است چیزی نمی شنود اما حضور دارد.راستی وقتی معلم می گوید بچه ها ساکت! منظورش چیست؟ شاید در عمل می گوید که خیال ها می خواهند پرواز کنند جلوی آنها را نگیرید!

چرا این اتفاق می افتد و چکار باید کرد؟

جواب:تدریس با استفاده از نقشه مفهومی و مهندسی متن

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

تغذیه حواس

یکی از وسائل و ابزارهای شناخت برای انسان حواس ا ست . انسان دارای حواس متعدد است حس باصره ، حس سامعه ، حس ذائقه ، . . . اگر فرض کنیم انسان فاقد همه حواس باشد فاقد همه شناخت‌ها خواهد بود جمله‌ای است که از قدیم‌الایام معروف است و شاید از ارسطو باشد : "من فقد حسا فقد علما " هر کس که فاقد یک نوع حس باشد ، فاقد یک نوع شناخت است . اگر انسان کور مادرزاد به دنیا بیاید ، امکان ندارد که از یکی از رنگ‌ها ، شکل‌ها یا فاصله‌ها تصوری داشته باشد . با هر لفظی یا لغتی بخواهید برای یک کور مادرزاد یک رنگ را تعریف کنید و آن را به او بشناسانید ، یا بخواهید رنگ چیزی را برای او بیان کنید ، برای شما امکان ندارد.(مطهری ،1367،ص38)

موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

جایگاه خانواده در هستی(بخش 3)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

جایگاه خانواده در هستی(بخش 2)


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

تدریس با استفاده از نقشه مفهومی و مهندسی متن

یکی از بهترین و کارآمدترین روش در تدریس استفاده از نقشه‌های ذهنی و مفهومی یا همان فکرنگار یا مهندسی ضمیر است که به مهارت و توانایی و خلاقیت مدرس بستگی دارد در صورت استفاده از این روش، میزان توجه ، همکاری، خلاقیت در کلاس بیشتر می‌شود و یادگیری عمیق صورت می‌گیرد.برای انجام این روش نیاز به مهندسی متن وجود دارد که خلاصه و چکیده آن در این جا ذکر می‌شود.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی تقی زاده

جایگاه خانواده در هستی (بخش اول)

 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
علی تقی زاده

طراحی نقشه مفهومی

برای آشنا شدن با نقشه مفهومی می‌توانید خط فلش را تعقیب کنید و از هر طرف حرکت کنید و حرکت فلش را دنبال کنید و هر کلمه را بخوانید متوجه مفهوم نقشه مفهومی خواهید شد.

به عنوان مثال: نقشه مفهومی است گرافیک با گره ها نمایش دادن مفاهیم 

عین مثال بالا فلش ها را تعقیب کنید.

موافقین ۲ مخالفین ۰
علی تقی زاده

نگاه،دریچه ای به درون دل

در روابط بین فردی نگاه مهمترین عنصری است که ارتباط را ایجاد یا قطع می کند.آیا نگاه افراد معنادار است ؟بله هر نگاهی معنا و مفهوم خاصی دارد که از عمق وجود آدمی شکل می گیرد. اختیار و اراده در مورد نگاه انسان معنا پیدا می کند.نگاه مستقیما به دل انسان وصل است و تصمیمات آن را اجرا یا برای آن تصمیم سازی می کند.برای همین است که باباطاهر می گوید:

ز دست دیده و دل هر دو فریاد
که هر چه دیده بیند دل کند یاد

بسازُم خنجری نیشش زفولاد
زنُم بر دیده تا دل گردد آزاد

موافقین ۳ مخالفین ۰
علی تقی زاده

کدو (یقطین)

کدو در قرآن کریم یک‌بار آمده است و در آن این‌گونه بیان شده که خداوند پس از نجات دادن حضرت یونس از شکم ماهی بر سرش بوته کدویی رویانید تا او از اشعه سوزان آفتاب در امان باشد. خداوند می‌فرماید: «وَ أَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطِینٍ»[1]؛«و بوته کدوئی بر او رویاندیم (تا در سایه برگ‌های پهن و مرطوبش آرامش یابد)». امروزه مشخص شده است که کدو تشنگی را تا حد زیادی رفع می‌کند. از طرفی کدو دارای موادی است که برای ترمیم ضایعات پوستی و تقویت بدن مفید می‌باشد و این همان غذایی بود که حضرت یونس (ع) به شدت نیازمند آن بود. در مورد اهمیت خوردن کدو پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود:« کدو بخورید، چرا که عقل را تیز و (کارایی) مغز را زیاد می‌کند.»[2]



[1] -سوره صافات، آیه 146

[2] -بحارالانوار، ج 63، ص 229، ح 18

 

موافقین ۱ مخالفین ۰
علی تقی زاده