طرز تهیه شربت عسل:یک لیوان آب خنک+یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی+یک عدد لیمو ترش تازه

طرز تهیه شیر بادام:

٥٠ گرم مغز بادام خام و شیرین را با آب جوش به مدت ٣ تا ٥ دقیقه خیس کرده و پوست بکنید. + ٣ قاشق غذاخوری عسل طبیعی + ٣ لیوان آب خنک همه را در مخلوط کن ریخته و به مدت ٥ تا ٦دقیقه به مرور مخلوط کنید به طوریکه ذرات بادام به چشم دیده نشود. برای تهیه بقیه شیرها مانند (شیر فندق،گردو،پسته) از روش فوق استفاده شود.برای تهیه شیر چهارمغز(بادام،گردو،فندق ،پسته ) از مجموع ٥٠ گرم استفاده شود.

طرز تهیه مربای موز:

یک عددموز متوسط را پوست کنده و آن را حلقه حلقه کنید و در پیشدستی بچینید،سپس روی آن را کمی عسل بریزید و بعد یک قاشق مربا خوری پودر نارگیل روی آن بپاشید.

طرز تهیه مربای خام:

یک عدد سیب یا هویج یا به یا گلابی و خیار را درشت رنده کرده بطوریکه آب نیفتد،یک قاشق عسل + یک قاشق پودر بادام + نصف قاشق چایخوری هل سائیده + نصف لیمو ترش تازه .

طرز تهیه دلمه فلفل سبز:

موادلازم: فلفل دلمه ای متوسط یک عدد+ ٧٥ گرم جوانه گندم + ٤٠ گرم گردو + ٣ تا ٤ عدد لیموترش تازه +یک قاشق چایخوری بزرگ نعناع ، پونه خشک + ٤ قاشق جعفری خرد شده + ٤ قاشق غذاخوری .روغن زیتون طبیعی + کمی نمک + یک حبه سیرمتوسط. ابتدا جوانه گندم و مغز گردو و سیر را چرخ کرده و خوب با مواد دیگر مخلوط کنید و سپس داخل فلفل را خالی کرده و مواد را در آن ریخته و در یخچال بگذارید، بعد از نیم ساعت میل کنید.

طرز تهیه سالاد مخصوص

موادلازم:کاهو ، خیار ، هویج ، ساقه کرفس ، جعفری ، انواع کلم ، ٥ عدد لیمو ترش تازه ،یک قاشق کشمش، ١٥ عدد مغز بادام ، ٥ قاشق روغن زیتون ، یک قاشق مرباخوری پونه کوهی ، یک عدد سیب کوچک درختی ، ٣ قاشق جوانه ماش ،کمی نمک. همه مواد را ریز کرده یا درشت رنده کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید.

طرز تهیه مخلوط

مواد لازم: ٥٠ گرم جوانه گندم چرخ کرده ، ٣ قاشق جوانه ماش ، یک عدد هویج متوسط رنده شده ، جعفری خرد شده ٢ قاشق ،یک قاشق ایخوری سیاه دانه آسیاب شده ، ٥ عدد لیمو ترش شیرازی ، یک قاشق مربا خوری نعنا یا پونه خشک ،یک عدد خیارکوچک رنده شده ، ٥ قاشق روغن زیتون ، نمک به مقدار کم ، یک قاشق پودر گردو.همه را در ظرف لعابی یا چینی مخلوط کرده میل کنید.

طرز تهیه سوپ کرفس

مواد لازم: ٣ عدد ساقه کرفس را آب بگیرید، ٣ تا ٤ عدد ساقه ترد کرفس خرد شده یا درشت رنده شده ، یک عدد حبه کوچک سیر رندده شده ،جعفری خرد شده ٣قاشق ، جوانه ماش ٢ قاشق ، پونه کوهی یک قاشق مربا خوری ، یک قاشق سوپ خوری پودر بادام ، کمی نمک، ٥ عدد لیمو ترش تازه و ٤ تا ٥ قاشق سوپ خوری روغن زیتون طبیعی.همه مواد را مخلوط کنید سپس میل کنید.

طرز تهیه املت

مواد لازم: ٧٥ گرم جوانه گندم درشت چرخ شده ، ٢ عدد گوجه فرنگی ریز خرد شده، یک عدد حبه کوچک سیر رنده شده،کمی نمک، ٥ قاشق غذا خوری روغن زیتون طبیعی.همه مواد را به جز روغن زیتون مخلوط کنید، سپس در بشقاب پهن کنید و بعدا روغن را اضافه کنید.

طرز تهیه کتلت

مواد لازم:

٧٥ گرم جوانه گندم چرخ شده ، ٥٠ گرم گردوی چرخ شده، ٥ عدد مغز لیموی عمانی بدون هسته،نعناع و جعفری خرد شده ٦ قاشق ، سماق قهوه ای یک قاشق مرباخوری،یک حبه درشت سیر چرخ شده، ٦ عدد لیمو ترش تازه،کمی نمک، ٥ قاشق روغن زیتون طبیعی، به مقدار کافی سماق قرمز تبریزی.همه مواد را به جز سماق قرمز خوب مخلوط کرده و ورز دهید تا همه مواد به هم بچسبد،سپس تکه های از مواد را برداشته بشکل کتلت در آورید،بهتر است که قبلا دستها را خیس کنید تا مواد به دستهای شما نچسبد و درنهایت در سماق قرمز بغلتانید تا همه جای کتلت قرمز شود و بعدا در دیس بچینید و دریخچال قرار دهید.بعد از نیم ساعت همراه زیتون یا سالاد مصرف نمائید.

طرز تهیه کباب

موادلازم برای کباب دقیقا مثل کتلت بوده ولی با این تفاوت به جای گردو مغز بادام استفاده شود و به جای سماق قرمز سماق قهوه ای . بعد از اینکه مواد را خوب مخلوط کرده و ورز دهید دستها را خیس کرده و مقداری مواد را به شکل کباب کوبیده در آورید و در سماق قهوه ای بغلطانید و در دیس بچینید و در یخچال گذاشته بعد از نیم ساعت مصرف کنید همراه سبزی ریحان و زیتون.

بر گرفته از کتاب آشپزی خدادادی